Vergeet jij nooit wat?!
Heb je ook het gevoel dat medewerkers vaak iets vergeten? Regelmatig hoor ik managers dingen zeggen als: “Huh? Hij is twee weken geleden nog naar een training geweest.” of “Ik heb dat vorige week tijdens de vergadering nog uitgelegd, hoe kan hij dat nu alweer vergeten zijn?” Blijkbaar gaat er iets mis!
WAAR SLAAN HERSENEN INFORMATIE OP
Jouw hersenen slaan alles op. Maar met de hoeveelheid informatie die we tegenwoordig binnenkrijgen is dat snel te veel. Daarom hebben je hersenen een kortetermijngeheugen en een langetermijngeheugen. Alles gaat eerst via het kortetermijngeheugen en daarna als iets belangrijk is naar het langetermijngeheugen. Hierover later meer.
DE ‘ VERGEET CURVE’
We gaan een tijdje terug in de tijd. Rond 1885 deed de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus veel onderzoek naar het geheugen. Hij was de eerste die de systematische manier bestudeerd heeft waarop we na verloop van tijd dingen vergeten.
Hij ontdekte dat mensen nieuw geleerde dingen in eerste instantie goed konden onthouden, maar dat je na verloop van tijd dingen vergeet (inmiddels een logisch gegeven). Voor dit onderzoek deed Ebbinghaus een experiment met zichzelf, hij noemde dit de herinneringstest. Hij testte hoelang hij een lijst met twintig onbestaande woorden kon onthouden.
Daarbij ontdekte Ebbinghaus echter ook iets anders belangrijks: de snelheid waarin je nieuwe informatie vergeet. Uit zijn onderzoeken kwam naar voren dat als we iets leren, we na een week nog maar tien tot twintig procent van de opgedane kennis hebben behouden. Dit benadrukt dat wat in het kortetermijngeheugen is opgeslagen je niet lang onthoudt. Maar dat wanneer je dit herhaalt het langer blijft opgeslagen en uiteindelijk in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen. Deze gegevens resulteerde in de ‘Vergeet Curve’. Zie afbeelding hieronder.
3 TIPS OM INFORMATIE LANGER TE ONTHOUDEN
#1 HERHALEN
Er wordt wel eens gezegd dat een boodschap gemiddeld zeven keer moet aankomen voordat mensen het onthouden. Vooral met het lanceren van nieuwe producten wordt vaak gebruik gemaakt van deze frequentie. In marketing praten we daarom over de kracht van de herhaling. Bij herhalingen worden er verbindingen gemaakt in je hersenen. Uiteindelijk sterven deze weer af. Maar ze kunnen ook dikker worden als je iets vaak herhaalt. Denk maar eens aan iets wat je vaak doet zoals lopen en fietsen, dat vergeet je dan nooit meer.
#2 MAAK DE BOODSCHAP ZINVOL
Onderzoekers van het Radboud UMC hebben ontdekt dat emotionele gebeurtenissen anders worden opgeslagen dan herinneringen zonder emotie. Normale herinneringen verliezen na verloop van tijd scherpte en detail. Bij emotionele herinneringen daarentegen is dat niet of nauwelijks het geval.
Zinvolle verhalen roepen over het algemeen emotie op en worden daardoor beter onthouden dan een opsomming van bullet points.
#3 PRIORITISEER
Definieer voor jezelf duidelijk wat het is dat je wilt dat mensen onthouden. Dit helpt je te focussen zodat je verhaal vanzelf kort en krachtig wordt. Het haalt direct alle overbodige informatie uit je verhaal. Dit werkt zowel voor schriftelijke boodschappen als voor live-boodschappen.
CONCLUSIE
De volgende keer als iemand iets is vergeten, draai het dan eens om. Wat heb jij gedaan om de informatie in het langetermijngeheugen te krijgen? De invloed van managers (of trainers) is groot. Heel groot!
Nieuwsgierig geworden hoe je de effectiviteit binnen jouw team of organisatie kunt verhogen? Bel of e-mail me gerust als je vrijblijvend eens wilt sparren over de mogelijkheden.
//Elja