HOE PAMPERS ONS KAN HELPEN BIJ STORYTELLING…

Published by eljaboxman on

FREELANCE TRAINER

Binnen organisaties zie je tegenwoordig steeds meer dat hiërarchische lijnen verdwijnen. Daardoor moeten medewerkers nu vaak zelf hun collega’s en klant overtuigen van hun verhaal om ze zo aan boord te krijgen. Maar zo makkelijk is dat voor veel mensen nog niet. Zeker als je van nature geen geboren TedX spreker bent.

 

Presentatiegoeroe Nancy Duarte heeft na het bestuderen van honderden succesvolle toespraken ontdekt dat de meest effectieve presentatoren dezelfde structuur gebruiken. En dat is een hele simpele waar al veel mensen voordeel mee kunnen behalen.

 

Het werkt heel simpel: ze herinneren mensen aan het probleem in de huidige situatie (what if) en laten vervolgens de ideale situatie zien (what could be). Hierdoor creëren ze een gat die vervolgens gedicht moet worden. Daar voegen ze de driedelige verhaalstructuur van Aristoteles (begin, midden, einde) aan toe en er staat een sterk overtuigend verhaal op papier.

 

Het ziet er als volg uit:

 

 freelance trainer

 

HET BEGIN

 

Begin met het beschrijven van de huidige situatie zoals jouw publiek die kent. Maak dit zo levendig mogelijk zodat mensen deze situatie echt gaan herkennen en voelen. Hiermee maak je een connectie met je publiek en zullen ze nieuwsgierig worden naar jouw oplossing.

 

Door de toekomstige mogelijkheid te definiëren, laat je mensen zien dat het de moeite waard is om aan boord te komen. Ze zullen inzien dat dit aan hun behoefte zal voldoen en niet alleen aan die van jou.

 

Zodra je het gat inzichtelijk hebt gemaakt gebruik je de rest van de presentatie om uit te leggen hoe de ideale situatie waarheid kan worden. Dus hoe ga je het gat tussen ‘wat is’ en ‘wat het kan zijn’ dichten. Dit doe je in het middelste gedeelte.

 

HET MIDDEN

Waar je in het begin alleen de hoofdzaak beschrijft gebruik je het midden voor meer details. Per detail laat je weer een ‘wat is’ vs ‘wat het kan zijn’ zien.

 

HET EINDE

Herhaal nog één keer kort en krachtig wat jouw voorstel voor hun oplost en hoe dit er in de toekomst uit kan zien. Dan sluit je af met een call-to-action. Maar pas op, demotiveer ze hier niet alsnog met bijvoorbeeld een zware lijst met taken. Maak jouw call-to-action zo licht en inspirerend mogelijk zodat mensen willen en vooral ook gaan handelen.

 

MAAR WAT IS NOU DE LINK MET PAMPERS?

Deze structuur zie je veel terugkomen in reclames. Hier onder een voorbeeld van Pampers:

 

HET BEGIN

 

Wat is:wie vindt het ook zo vervelend als jouw baby de hele tijd ligt te spartelen en probeert weg te kruipen als jij een luier verschoont? Je krijgt die luier met geen mogelijkheid aan en het duurt voor je gevoel uren. En dan dat gekrijs ‘s nachts omdat die luier niet lekker meebeweegt.  En daar krijgen ze weer zere plekken van. En dan na een halve nacht lekt de luier ook nog door dus moet je er daarom wéér uit.

Wat het kan zijn:stel er is een luier die doormiddel van elasticiteit supermakkelijk aan te krijgen is, flexibel meebeweegt en ook nog eens 12u drooghouden zodat de baby de hele nacht doorslaapt.

 

HET MIDDEN

 

  • Wat is:stugge broekjes zijn super oncomfortabel voor je baby.
  • Wat het kan zijn:dankzij de elastische tailleband zijn ze volledig flexibel en passen ze zich aan je baby’s bewegingen aan.

 

  • Wat is:als de broekjes niet droog blijven moet jij er midden in de nacht uit.
  • Wat het kan zijn:ze hebben drie absorberende banen die vocht onmiddellijk opnemen, het gelijkmatig verdelen en zo je baby tot 12 uur lang drooghouden.

 

  • Wat is:niet-luchtdoorlatende luiers gaan zweten.
  • Wat het kan zijn:een unieke technologie maakt de luierbroekjes met de Pampers lucht doorlatend zodat lucht blijft circuleren rond je baby’s billetjes.

 

  • Wat is:van ruwe materialen krijgen baby’s zere plekken.
  • Wat het kan zijn:ze zijn gemaakt van materialen zo zacht als katoen om je baby ultiem comfort te bieden.

 

HET EINDE:

New bliss:dus laat je baby maar spartelen, wiebelen en rollen zoveel hij wil met alle voordelen van Pampers Baby Dry Pants luierbroekjes.

 

Nieuwsgierig geworden hoe je de persuasive storttelling binnen jouw team of organisatie kunt verbeteren? Bel of e-mail me gerust als je vrijblijvend eens wilt sparren over de mogelijkheden.

 

//Elja

 

Zie hieronder ook de video’s van Pampers en van Nancy Duarte

 

presentatie trainingpresentatie training

 

 

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading cart ...