Waarom feedback geven aan collega’s zo moeilijk is.

Published by eljaboxman on

Feedback. Het is en blijft een lastig ding. Niet voor niets voelen veel mensen zich bezwaard om feedback te geven aan een ander, zelfs als ze haast zeker weten een ander daarmee te kunnen helpen. Maar wat is het dan precies wat ons tegenhoudt om feedback te geven? Aan feedbacksessies en mogelijkheden vaak geen gebrek. Waarom lijkt de drempel dan toch zo hoog te liggen?

Op het moment dat jij feedback wilt geven, speelt zich vaak onbewust van alles af in je hoofd. In plaats van te denken “Ha, ik doe het gewoon!”, schieten er waarschijnlijk ook een aantal niet helpende gedachten voorbij. Als dat soort overtuigingen je in de weg zitten, kan het nog knap lastig zijn om tóch feedback te geven.Juist daarom geven mensen feedback vaak niet. Zelfs niet als bepaalde feedback op het puntje van je tong ligt of als je bijna uit elkaar ploft van frustratie. Dat terwijl feedback heel waardevol kan zijn. Voor de feedbackontvanger én de feedbackgever.

Overtuigingen die ons tegenhouden. 

Welke belemmerende overtuigingen zijn dan zó sterk dat feedback geven als een onhaalbare missie voelt? Ik heb een top 5 gemaakt van veelvoorkomende overtuigingen. Of beter gezegd: van veelvoorkomende misvattingen. De lijst is natuurlijk nog veel langer en kan voor iedereen verschillend zijn. Maar laten we het voor nu bij 5 gedachten houden. Ik wil je innerlijke criticus natuurlijk niet op nog meer ideeën brengen…

1.     Feedback kan onze samenwerking negatief beïnvloeden en de sfeer bederven. 

2.     Wie ben ik om deze feedback te geven? Mijn collega werkt hier al veel langer.

3.     Feedback geven betekent dat ik de ander kwets. 

4.     Ik heb het al een keer geprobeerd te zeggen, maar hij doet er toch niks mee. 

5.     Ik heb hier geen tijd voor. 

Nogal irritant zijn dat soort overtuigingen op z’n minst te noemen. Helpend zijn ze ook niet bepaald. Maar het mooie is dat jouw belemmerende overtuigingen gelukkig niet in beton gegoten zijn. Als je je van deze overtuigingen bewust bent, kun je ze prima uitdagen. Want in veel gevallen zijn ze helemaal niet waar! 

Tijd voor iets positievers dus! Laten we eens kijken hoe we de belemmerende overtuigingen hierboven kunnen tegenspreken. Mogelijkheden genoeg namelijk!

1.     Feedback kan onze samenwerking negatief beïnvloeden en de sfeer bederven.

De kans dat feedback geven tot een conflict leidt, is kleiner dan de kans dat GEEN feedback geven tot conflict leidt. Als je dingen gaat opsparen, worden de irritaties alleen maar groter. Dát doet al helemaal niet veel goeds voor de sfeer. 

2.     Wie ben ik om deze feedback te geven? Mijn collega werkt hier al veel langer.

Iedereen ziet de wereld door zijn eigen bril. Jij dus ook – of je er nu al tien jaar werkt of pas een maand. Juist doordat jij door je eigen bril naar de situatie kijkt, kun je een ander de kans geven om zijn denkpatroon te doorbreken. Dat jij nog niet jarenlang in deze situatie zit, kan juist een meerwaarde zijn.

3.     Feedback geven betekent dat ik de ander kwets. 

Oké, de kans is groot dat iemand niet een gat in de lucht springt als je hem of haar feedback geeft. Maar bekijk het eens anders: als jij de feedback niet geeft, ontneem je de ander de kans om te groeien. Dát is pas sneu. Ook kun je feedback vaak wel op een fijnere manier brengen. “Zacht op de man, hard op de inhoud” is daarom mijn motto.

4.     Ik heb het al een keer geprobeerd te zeggen, maar hij doet er toch niets mee. 

Laat je niet meteen ontmoedigen als de ander niet direct in actie komt. Meestal moet iemand iets vaker horen voordat het écht doordringt. Zeg het dus gerust voor de tigste keer. En doet de ander er dan nog niets mee? Weet dan dat het niet jouw verantwoordelijkheid is wat diegene ermee doet. Door dat idee los te laten, laat je ook je eigen frustratie los.

5.Ik heb hier geen tijd voor.

Serieus? Als je er wel energie en tijd in steekt om er met anderen dan diegene over te praten of om hard na te denken over of je het wel of niet gaat zeggen, dan is er van tijdgebrek geen sprake. Bovendien levert het je waarschijnlijk heel wat tijd en energie op als je jouw feedback eindelijk hebt gedeeld. 

Het mooie is: je bewust zijn van deze belemmerende overtuigingen over feedback geven, brengt je al een stap dichterbij je feedback echt uitspreken. Dus ga bij jezelf na waar jouw overtuigingen je in de weg zitten en probeer je overtuigingen eens om te buigen. Je zult zien: daarmee verdwijnen al meteen een paar beren van de weg en wordt feedback geven een stuk eenvoudiger. 

Nieuwsgierig geworden naar wat ik voor jullie kan betekenen?

Ook benieuwd hoe jouw organisatie wel van feedback kan profiteren? Bel of mail me gerust als je eens vrijblijvend wilt sparren over de mogelijkheden binnen je organisatie. Of neem een kijkje op mijn website, daar vind je alle informatie over mijn training: Feedback geven en ontvangen. Ik help jullie graag!

//Elja | elja@ebacademy.nl | 0031 (6) 4567 0311

Training Feedback geven en ontvangen