TRAININGEN, MOETEN WE DAAR NOG WEL IN INVESTEREN?

Gepubliceerd door eljaboxman op

Mensen zijn de sleutel tot succes…

 

…dat hoor je tegenwoordig in elke organisatie. Niet zo gek dus dat ontwikkeling vaak terugkomt in de strategie van bedrijven. Maar nu wordt er geroepen dat een training maar voor 10% bijdraagt aan het leerproces. Dat is nogal een statement. Zeker gezien het grootste deel van het opleidingsbudget vaak hieraan wordt uitgeven.

 

70:20:10 – Charles Jennings

 

Laten we eerst even kijken naar wat Charles Jennings ons probeert te leren. Het 70:20:10 referentiemodel staat voor de verhouding tussen formeel en informeel leren.

 

  • 10% leren we door training en opleiding (formeel).
  • 20% leren we van anderen (informeel).
  • 70% leren we door ervaring op te doen (informeel).

 

Net als met veel andere modellen is er ook kritiek op dit model. Er is namelijk geen wetenschappelijke onderbouwing, de verhoudingen tussen de getallen kloppen niet en er ontstaat paniek bij young professionals. Dit kan namelijk zomaar betekenen dat het opleidingsbudget drastisch wordt verlaagd.

 

Dezelfde commotie heb ik meegemaakt toen wij 70:20:10 implementeerde bij Diageo. Want wat betekent dit in de praktijk? Geven we dan helemaal geen trainingen meer?

 

Zeker wel! Want formeel leren blijft de aanjager van het leerproces. Of het nou gaat om vakkennis of persoonlijke groei, vaak heb je eerst een stukje theorie nodig om vervolgens te kunnen toepassen in de praktijk.

 

Vergelijk het met het behalen van het rijbewijs

 

Ik vergelijk het altijd met het behalen van het rijbewijs. Formeel leren is het theorie examen (10). Informeel leren is wat je leert van je instructeur (20) en door de ervaring die je opdoet als je eenmaal je rijbewijs op zak hebt (70).

 

De werkvloer zie ik daarom als krachtigste leerplek binnen de organisatie. En als je daar geen aandacht aangeeft, dan laat je zomaar 90% van de ontwikkeling van medewerkers op straat liggen!

 

Voorbeelden 70:20:10

 

Maar hoe kun je informeel leren dan stimuleren? Ik zal een paar simpele voorbeeld geven van hoe ik dit persoonlijk toepas:

 

  • Afkijken bij andere trainers (20)
  • Netwerk opbouwen op LinkedIn zodat ik kan leren van mensen in mijn vakgebied (20)
  • Coachen van young professionals buiten Diageo (70)
  • Reflecteren voor en na elke training die ik geef (70)

 

Mijn manager komt er bij deze voorbeelden niet aan te pas. Ik neem deze verantwoordelijkheid zelf. Maar uit ervaring weet ik ook dat niet alle medewerkers het heft in eigen handen nemen. De leidinggevende speelt hier dus een cruciale rol.

 

De afgelopen 5 jaar heb ik veel ervaring opgedaan met het bevorderen van informeel leren binnen Diageo. De mogelijkheden zijn eindeloos en mijn passie voor dit onderwerp is groot. Wil je een keer sparren over de toepassing voor jouw persoonlijke ontwikkeling, of wil je weten hoe ik dit toepas binnen mijn team, neem dan gerust contact met mij op. Of deel hieronder een voorbeeld over hoe jij, of het bedrijf waar jij werkt dit stimuleert. Dat draagt namelijk weer bij aan de 20 voor iedereen die dit leest.

 

Wil je meer lezen over 70:20:10? Er is een boek geschreven en heet: ’70:20:10 naar 100% performance’. Het is geschreven door Jos Arets, Vivian Heijnen en Charles Jennings.

 

En om terug te komen op mijn eerste vraag; mits er een goed plan ligt voor 70:20:10, zou ik zeker blijven investeren in trainingen en opleidingen!

 

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je interesse in een ‘growth mindset’ sessie in jullie organisatie? Bel of e-mail me dan gerust zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

 

//Elja